
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Predragu Blagojeviću, uredniku i novinaru Internet portala Južne vesti, prema pisanju 

medija, početkom aprila, pretio je direktor JKP Gradske toplane Niš, Milutin Ilić. Istog dana, 

nakon upućenih pretnji, dvojica muškaraca koji su se predstavili kao „Janković iz Toplane“ i 

„pukovnik Dobrivoje iz Prištine“, pozvali su Blagojevića telefonom i upozorili ga „da pazi šta 

piše“, i da se „ne igra sa nekim stvarima“. Prema saopštenju Nezavisnog udruženja novinara 

Srbije (NUNS), Blagojević je u razgovoru pozvan da se tokom večeri susretne sa njima, kako bi 

„razjasnili neke stvari“, a „pukovnik“ ga je obavestio i da će morati, u vezi sa svojim pisanjem o 

Toplani, da da izjavu, te da će, u protivnom, on ujutru doći sa policijom po njega. Južne vesti tvrde 

da su krajem novembra prošle godine pisali o „pukovniku Dobrivoju“, kao jednom od dvojice 

funkcionera vladajuće Srpske napredne stranke koji su se zaposlili u Toplani preko partijskih 

veza. Policijska uprava u Nišu je 8. aprila 2013. godine podnela krivičnu prijavu protiv Milutina 

Ilića, direktora niške Toplane, kadra Srpske napredne stranke, pukovnika Dobrivoja 

Stanimirovića, potpredsednika Saveta za bezbednost Srpske napredne stranke u Nišu, i Mije J, 

zbog sumnje da su pretili Blagojeviću. Pretnje Blagojeviću osudili su NUNS, Poverenik za 

informacije od javnog značaja, Rodoljub Šabić, i Misija OEBS-a u Srbiji. U saopštenju grupe 

nevladinih organizacija, uz osudu pretnji Blagojeviću, traženo je i da oni koji su mu pretili budu 

smenjeni i „isključeni iz obavljanja javnih funkcija u gradu“. Gradonačelnik Niša, Zoran Perišić, 

takođe iz Srpske napredne stranke, u kratkom saopštenju objavljenom na sajtu grada Niša, 

ogradio se od pretnji. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da državni organi i organizacije, organi 

teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća, kao i poslanici i 

odbornici, imaju obavezu da informacije o svom radu učine dostupnim za javnost i to pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Zakonom o javnom informisanju 

propisano je i da se ideje, informacije i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima 

javnost ima opravdani interes da zna, u javnim glasilima objavljuju slobodno, bez obzira na način 

na koji je pribavljena informacija. Posebno, Zakonom je propisano da niko ne sme, ni na 

posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim načinom podesnim da 

ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, a naročito da niko ne sme da vrši bilo 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete 

u obavljanju posla. U konkretnom slučaju, politika zapošljavanja u javnim preduzećima 

nesumnjivo je pitanje od javnog interesa, te su Južne vesti svakako imale pravo da informacije o 

toj politici, pa konkretno i eventualnim zloupotrebama koje bi se ogledale u privilegovanju 

kadrova vladajuće partije kod zapošljavanja, slobodno objave. Šta više, postojala je i obaveza JKP 

Gradske toplane da te informacije učine dostupnim medijima, jer je i politika zapošljavanja 

sastavni deo rada i funkcionisanja javnih preduzeća. Preteći telefonski pozivi uredniku i 

novinaru zbog objavljivanja informacija o stvarima od javnog interesa,  nesumnjivo su podesni 

da ograniče slobodan protok informacija i ometu redakciju u obavljanju svog posla. Ono što u 

konkretnom slučaju raduje, jeste brza reakcija policije koja je ustanovila ko je pretio novinaru 

(što u konkretnom slučaju nije bilo preterano teško, jer se ta lica nisu zapravo ni krila) i podnela 

krivične prijave. Takođe, pohvalna je i činjenica da se gradonačelnik Niša ogradio od pretnji, iako 

su iste dolazile iz redova kadrova i funkcionera njegove stranke. 

 

1.2. Četrnaest zaposlenih u TV Jedinstvo iz Novog Pazara obratili su se otvorenim pismom 

predsedniku Srbije, premijeru i potpredsedniku Vlade Srbije, nadležnom ministru, direktoru 

policije, ambasadama u Beogradu, Misiji OEBS-a i kolegama iz drugih medija, i zatražili pomoć u 

rešavanju problema. U pismu se navodi da su im, nakon upada grupe ljudi predvođene 

Mirsadom Fijuljaninom u TV Jedinstvo, ugrožena prava na slobodan život i rad. Prema rečima 

zaposlenih, oni su iz bezbednosnih razloga sprečeni da dolaze na posao. Mirsad Fijuljanin, koji se 

predstavio kao direktor TV Jedinstvo, u svom obraćanju je naveo da je 14 radnika dobilo otkaz, 

jer nisu dolazili na posao 13 dana.  

 

Previranja u TV Jedinstvo, o kojima smo pisali u svom prethodnom izveštaju, dovode se u vezu sa 

podelom unutar Bošnjačke demokratske zajednice (BDZ). Podsetimo, Televiziji Јеdinstvо oduzeta 

je dozvola 2012. godine, zbog stečaja matične kompanije, Akcionarskog društva za grafičke 

usluge „Jedinstvo“, u okviru koga je televizija poslovala. „Jedinstvo“ je u stečaj otišlo zbog dugova 

koje su napravili drugi delovi tog preduzeća. Sama televizija nastavila je da posluje preko druge 

kompanije, ali budući da se dozvola i dalje vodila na „Jedinstvo“ a.d, te da je u skladu sa Zakonom 

o radiodifuziji prenos dozvole s jedne na drugu kompaniju nedopušten, RRA je, na kraju, dozvolu 

oduzela upravo zbog stečaja matične kompanije. Uprkos oduzimanju dozvole, TV Jedinstvo 

nastavilo je da piratski emituje, a u martu dolazi do smene direktora. Kako mediji prenose, 

smena je posledica političkog razlaza između muftije Islamske zajednice u Srbiji, Muamera 

Zukorlića, i Emira Elfića, predsednika Bošnjačke demokratske zajednice, pri čemu je bivši 

direktor, Šеrif Маrukić, navodno blizak Emiru Elfiću, a novi, Mirsad Fijuljanin, muftiji Zukorliću. 

Previranja u TV Jedinstvo mogu se analizirati na više nivoa. S jedne strane, četrnaest ljudi ostalo 

je bez posla, zbog toga što, po svemu sudeći, nisu bili spremni da svoje izveštavanje upodobe 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

ambicijama jedne od dve sukobljene strane u političkom sukobu koji se odigrava u Novom 

Pazaru. Novi direktor ušao je u njihovu televiziju u pratnji naoružanog obezbeđenja i poslao ih 

kućama. Trinaest dana kasnije, podelio im je otkaze, zato što nisu bili na poslu. Posmatrani na 

drugom nivou, događaji u Novom Pazaru pokazuju i zašto je u Srbiji borba protiv piraterije toliko 

teška. Ono što je očigledno, jeste da je politička podrška koju je ova televizija imala od strane 

predsednika Bošnjačke demokratske zajednice u jednom trenutku, ili muftije Islamske zajednice 

u Srbiji, u drugom, bila dovoljna da omogući nesmetano emitovanje programa, uprkos činjenici 

da je televiziji dozvola oduzeta. Ono što i dalje nije jasno je – čega je Mirsad Fijuljanin direktor, 

jer je „Jedinstvo“a.d, koje je jedino imalo dozvolu za emitovanje, u stečaju. Ono što je izvesno, 

jeste da danas u Srbiji postoje ljudi koji su spremni da podršku medija svojoj političkoj opciji 

obezbeđuju i upadima naoružanih ljudi u redakcije, da institucije nemaju snagu da se tome 

suprotstave, a posebno, da ih nemaju ni Republička radiodifuzna agencija, niti Republička 

agencija za elektronske komunikacije, koje su trebalo da sprovedu svoje odluke o oduzimanju 

dozvole za emitovanje, odnosno dozvola za predajnike. Na kraju, nedelotvoran pravni okvir za 

rad medija u Srbiji, ne samo da nema odgovor za situacije kao što je ova u Novom Pazaru, nego 

ne može čak ni da nam odgovori na pitanje – ko je zapravo vlasnik TV Jedinstva u ovom trenutku 

i koja su prava redakcija i novinara u odnosu na tog vlasnika. 

 

1.3. Desničarska organizacija SNP NAŠI nastavila je sa svojom kampanjom koju vodi još od 

januara 2013. godine, a u okviru koje se po gradovima u Srbiji lepe plakati kojima se jedan broj 

nevladinih organizacija i medija naziva „stranim agentima“, „antisrpskim medijima i nevladinim 

organizacijama finansiranim od zapadnih obaveštajnih službi“. NAŠI, kao antisrpske, označavaju 

RTV B92, dnevne listove „Blic“ i „Danas“, magazine „Vreme“ i „Republiku“, medijski portal 

Peščanik, Nezavisno udruženje novinara Srbije, kao i nevladine organizacije – Fond za 

humanitarno pravo, Žene u crnom, Centar za kulturnu dekontaminaciju, JUKOM, Helsinški odbor 

za ljudska prava, Inicijativu mladih za ljudska prava, Sandžački odbor za zaštitu ljudskih prava, 

Fondaciju EXIT, Autonomni ženski centar, Beogradski centar za ljudska prava, Amnesti 

internešnal, Građanske inicijative, Kvirija Centar, Gej strejt Alijansu, Dokukino i druge. SNP NAŠI 

početkom aprila objavili su novo saopštenje kojim najavljuju nastavak akcije „Koga treba 

zabraniti?“, lepljenjem plakata i deljenjem letaka koji sadrže natpis: „Koga treba zabraniti?“ i 

fotografije Verana Matića, glavnog i odgovornog urednika informativnog programa B92, i jednog 

broja aktivista civilnog sektora. Plakat sadrži i tekst u kojem se ličnosti sa fotografija, ali i TV 

B92, LGBT populacija i, kako se tekstu navodi, „druge političke sekte“, označavaju kao strani 

agenti, optužuju za delovanje protiv interesa Srbije, vođenje kampanje za ukidanje srpskih 

institucija, širenje govora mržnje prema srpskom narodu, srpskoj kulturi i srpskoj veri, 

finansiranje albanskih organizacija na Kosovu koje promovišu nezavisnost Kosova i vršenje 

progona srpskog naroda.  



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

Podsetimo, Republičko javno tužilaštvo je svojevremeno od Ustavnog suda tražilo da 

dеsničаrskom pоkrеtu SNP NАŠI zabrani rad. Članom 55. Ustava Republike Srbije zajemčena je 

sloboda udruživanja, ali isto tako predviđeno da Ustavni sud može zabraniti udruženje čije je 

delovanje usmereno na nasilno rušenje ustavnog poretka, kršenje zajemčenih ljudskih ili 

manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne ili verske mržnje. Ustavni sud Srbije je, 

međutim, 14. novembra 2012. godine našao da se „ne može pouzdano utvrditi postojanje 

ustavnih razloga za zabranu rada“ SNP NAŠI, a posebno ukazao i da smatra da nisu iscrpene sve 

„mere prevencije i adekvatnog sankcionisanja protivpravnog delovanja ... udruženja i njihovih 

članova“. U konkretnom slučaju, upravo je medijska kuća B92 protiv odgovornih iz SNP NAŠI 

podnela krivičnu prijavu, koja je,  nakon poslednjeg saopštenja ove organizacije iz aprila, i 

dopunjena. Nažalost, adekvatnog sankcionisanja još uvek nema. Možemo samo da ponovimo ono 

na šta smo već u svojim ranijim izveštajima ukazali, a to je da se mediji, po pravilu, uvek nađu 

prvi na udaru ekstremista. Pri navedenom, etiketiranje medija i novinara kao „stranih agenata“, 

optužbe da „deluju protiv interesa Srbije“, da „vode kampanje za ukidanje srpskih institucija“, da 

„šire govor mržnje prema srpskom narodu, srpskoj kulturi i srpskoj veri“, da „finansiraju 

albanske organizacije na Kosovu koje promovišu nezavisnost Kosova i vrše progon srpskog 

naroda“, ako ništa drugo, nesumnjivo predstavljaju pritisak na prozvane medije i njihove 

redakcije, uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla, te kao takav uticaj, i Zakonom o javnom 

informisanju zabranjeno ograničavanje slobode javnog informisanja, o kojima sud odlučuje po 

hitnom postupku. Nažalost, do sada, jedina odluka suda koju imamo protiv kampanje 

zastrašivanja koju sprovodi SNP NAŠI, jeste odluka Ustavnog suda Srbije da se „ne može 

pouzdano utvrditi postojanje ustavnih razloga za zabranu rada“ te organizacije. Očigledno, 

ekstremisti takvu odluku doživljavaju kao svoju pobedu i stimulans,  nakon koga njihove pretnje 

novinarima postaju sve bezobzirnije. 

 

1.4. Početkom aprila, mediji su objavili saopštenje Gradskog odbora Srpske napredne stranke 

(SNS) u Čačku, koje je potpisao v.d. predsednika, Radenko Luković, u kome je taj odbor osudio 

izjavu funkcionera SNS-a Mirjane Đoković, pomoćnice gradonačelnika za oblast ekonomskog 

razvoja i zaštitu životne sredine. Mirjana Đoković izjavila je, naime, da će kao članica Komisije za 

dodelu finansijskih sredstava lokalnim medijima imati restriktivan stav prema onim medijima 

koji kritikuju rad Gradskog odbora, odborničke grupe i poslanika SNS-a, i da će u Komisiji uticati 

da im se umanje iznosi odobrenih sredstava. U saopštenju GO SNS Čačka, navodi se da se ta 

stranka zalaže za slobodno novinarstvo, što nikako ne isključuje kritiku rada. Ubrzo se, međutim, 

medijima obratila i Gordana Cikić Plazinić, vršilac dužnosti sekretara GO SNS Čačak, koja je 

istakla da taj odbor uopšte nije raspravljao o izjavama Mirjane Đoković, te da čak nije ni zasedao, 

iz čega proizilazi da saopštenje zapravo ne sadrži stav stranke o izjavama Mirjane Đoković, već 

samo lični stav Radenka Lukovića. Javna razmimoilaženja u stavovima između funkcionera SNS-



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

a u Čačku, mogu se tumačiti i kao dodatni pritisak na medije da otupe oštricu svoje kritike, ako 

misle da njihovi projekti budu finansirani iz gradskog budžeta. 

 

Zakonom o lokalnoj samoupravi predviđeno je da se jedinice lokalne samouprave staraju o 

javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuju uslove za javno informisanje na srpskom 

jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na njihovoj teritoriji. U uslovima žestoke 

ekonomske krize, sredstva koja lokalne samouprave izdvajaju po ovom osnovu za medije, iz 

godine u godinu sve su značajnija, i opstanak velikog broja medija praktično zavisi od njih. 

Činjenica je, međutim, da se u većini opština i gradova ova sredstva krajnje arbitrarno dele. U 

Čačku je, početkom 2013. godine, usvojen Pravilnik o uslovima i načinu korišćenja sredstava za 

javno informisanje od lokalnog značaja, kojim je predviđeno da se sredstva dodeljuju za 

emitovanje direktnih prenosa sednica Skupštine grada, za medijske programe i projekte od 

lokalnog značaja, kao i godišnjim ugovorima o emitovanju tematskih sadržaja od lokalnog 

značaja. Za dodelu sredstava raspisuje se konkurs, a konkursni postupak sprovodi petočlana 

Komisija koju imenuje Gradsko veće. Pravilnikom je predviđeno da su kriterijumi kojima se 

Komisija rukovodi kada vrši ocenu projekata – značaj koji projekat ima za ostvarivanje javnog 

informisanja od lokalnog značaja, zastupljenost informativnog sadržaja u javnom glasilu koje 

konkuriše, značaj javnog glasila za informisanje lokalnog stanovništva, doprinos koji se 

projektom pruža socijalizaciji različitih društvenih grupa (lica sa posebnim potrebama, 

nacionalne manjine, ranjive kategorije stanovništva i sl.), doprinos projekta afirmacija grada, 

održivost projekta, nivo obezbeđenih sredstava koji treba da bude u srazmeri s brojem 

prihvaćenih projekata i ponuda. Mirjana Đoković, koju je Gradsko veće imenovalo u Komisiju, 

izjavila je da će se u tom telu zalagati da oni mediji koji kritički izveštavaju o radu lokalne 

organizacije SNS-a, odbornika i odborničke grupe SNS-a, gradskih funkcionera i direktora koji su 

kadrovska rešenja SNS-a, dobiju umanjena sredstva ili da uopšte ne dobiju sredstva na Konkursu 

za dodelu sredstava u oblasti javnog informisanja. „Jutro production“, medijska kuća u okviru 

koje posluju „Čačanske novine“ i Radio Ozon, nakon ovakvih izjava podnela je Gradskom veću 

predlog za izuzeće Mirjane Đoković, kao članice Komisije za dodelu sredstava u oblasti javnog 

informisanja. Izvestilac o ovom predlogu izjavio je na sednici Veća da je izuzeće pravno 

nemoguće, te je isti na taj način praktično odbačen. Suprotne izjave predsednika i sekretara GO 

SNS Čačak o tome da li stranka deli stavove Mirjane Đoković o nekritikovanju stranačkih 

kadrova, kao dodatnom kriterijumu za pomoć medijima, mogu se tumačiti kao dodatni pritisak 

na medije da odustanu od kritičkog izveštavanja. Odluka Komisije koja bi bila zasnovana na 

oceni kriterijuma kritičnosti, odnosno nekritičnosti medija, nesumnjivo bi bila nezakonita, ali 

ono što više brine jeste činjenica da u Komisiji uopšte sede političari, koji, pri tom, čak i ne kriju 

da će se u Komisiji, umesto kriterijumima predviđenim Pravilnikom, rukovoditi stranačkim 

agendama. Do problema sa dodelom sredstava došlo je i u Kraljevu, gde je na vlasti takođe SNS. 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

Gradonačelnik Kraljeva, Drаgаn Јоvаnоvić, trаžiо je dа sе vlаsnici medija dоgоvоrе о rаspоdеli 

prvоg dеlа budžеtskоg nоvcа nаmеnjеnоg mеdiјimа, a nakon što su oni uspeli da između sebe 

usаglаse prеdlоg, on gа је kоrigоvао i uvrstio još tri mеdiја u rаspоdеlu. ТV Krаlјеvо je, međutim, 

odbila da prihvati raspodelu po gradonačelnikovoj listi. Kako god bilo, nesumnjivo je da su 

mehanizmi raspodele budžetskog novca stavljeni u funkciju sredstava pritiska na medije i zaštite 

prevashodno partijskih, a ne javnog interesa. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Viši sud u Beogradu doneo je presudu kojom je obavezao E–novine i glavnog i 

odgovornog urednika ovog portala, Petra Lukovića, da režiseru Emiru Kusturici solidarno isplate 

naknadu štete u vrednosti od 100.000 dinara, kao i sudske troškove u iznosu od 44.800 dinara, 

zbog povrede časti i ugleda putem medija. Tekst „Jedna mala sarajevska analiza“, zbog koga je 

Emir Kusturica tužio E–novine i Petra Lukovića, preuzet je sa portala „PROTEST.ba“ i objavljen u 

E–novinama 15. februara 2011. godine. Autor teksta je Nermin Čengić, koji piše za portal sa 

kojeg je preuzet sporni tekst. Lukoviću je presudom Višeg suda u Beogradu, kao odgovornom 

uredniku, naloženo da na Internet portalu objavi presudu u roku od osam dana od njene 

pravnosnažnosti. Viši sud je presudom delimično usvojio tužbeni zahtev za naknadu 

nematerijalne štete od tri miliona dinara. U ostalom delu, tužbeni zahtev je odbijen kao 

neosnovan. Predmet je prosleđen Apelacionom sudu u Beogradu, koji će odlučiti po žalbi koju su 

izjavile obe strane. Emir Kusturica podneo je još jednu tužbu protiv Petra Lukovića i E-novina 

zbog teksta „Novogodišnja bajka za ubice“, koji je objavljen 15. januara 2011. godine na ovom 

portalu, a preuzet je sa sajta Peščanika. Autori tog teksta su Zoran Janić i Miroslav Bojčić, koje je 

Emir Kusturica tužio za naknadu štete u posebnom postupku, koji se vodi protiv autora, ali i RDP 

B92. Kusturica je B92 u tužbi označio kao vlasnika domena www.pescanik.net. B92, sa svoje 

strane tvrdi, da je samo pružao uslugu administrativnog kontakta za sajt Peščanika, radijske 

produkcije Internet portala, koji su originalno potekli iz radijske emisije koja se ranije emitovala 

na Radiju B92. 

 

Dok praksa Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10. Evropske konvencije za zaštitu 

ljudskih prava i osnovnih sloboda, još od sredine sedamdesetih godina prošlog veka i presude u 

slučaju Handyside od 7. decembra 1976. godine, stoji na stanovištu da je sloboda izražavanja, 

kao jedan od suštinskih temelja demokratskog društva, primenjiva, ne samo na ‘informacije’ ili 

‘ideje’ koje su primljene s odobravanjem ili se smatraju neuvredljivim ili nevažnim, već takođe i 

na one koje vređaju, potresaju ili uznemiravaju, jer su to nužni zahtevi pluralizma, tolerancije i 

slobodoumlja, bez kojih nema demokratije, u praksi srpskih sudova još uvek postoje nedoumice 

http://www.pescanik.net/


          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za april 2013. 

 

 

o tretmanu vrednosnih sudova koji bi mogli biti uvredljivi. Ove nedoumice prevazilaze okvire 

primene Zakona o javnom informisanju, i vidljive su recimo i u činjenici da je Srbija nedavno 

dekriminalizovala klevetu, koja podrazumeva iznošenje ili pronošenje neistinitih činjenica, ali ne 

i uvredu, koja podrazumeva iznošenje uvredljivih vrednosnih sudova. Ono što brine u slučaju 

presude protiv E-novina, jeste i činjenica da sporni tekst „Jedna mala sarajevska analiza“, koliko 

god nesporno bio podesan da uvredi, potrese ili uznemiri, te koliko god njegov rečnik bio 

neprimeren osetljivom uhu, zapravo polemiše s javnim delovanjem Emira Kusturice kao javne 

ličnosti. 

 


